Rumah tangga merupakan tempat dimana seseorang akan menemukan jati diri sesungguhnya, mengenali istrinya dan terkadang melalui hari-hari dengan kebahagiaan atau mungkin juga dengan perselisihan antara suami istri.
Hal yang paling mudah adalah sedapat mungkin kesampingkanlah apa-apa yang tidak disukai dari pasangan hidup kita dan arahkanlah pada hal-hal yang baik dan pengorbanan yang telah diberikan oleh pasangan kita.
Bila kita memperhatikan pengorbanan-pengorbanan pasangan dan menafikan hal-hal kecil yang menyulut persoalan, maka bila anda mengingat bagaimana suami anda bekerja bermandikan peluh untuk anda, tidurpun tidak nyenyak, makan sering kali tertunda demi memenuhi permintaan anda, tidak tidur saat anda sakit dan menghabiskan hari dalam kecemasan, apakah masih layak anda mengeluarkan kata-kata kasar kepada suami anda. Demikian pula bila suami mengingat bagaimana istri mendidik anak-anak anda, menyiapkan keperluan dan mencucikan pakaian, menjaga rumah anda saat anda tengah bekerja dan menyambut kepulangan suami dengan senyum dan secangkir kopi, apakah anda masih akan menghardik istri anda dan memperlakukannya dengan cara yang tidak terpuji.
Reactions:

Post a Comment

 
Top